dziubak-trenerzy.pl ┬╗ Od┼╝ywianie ┬╗ Alkohol, a trening – wp┼éyw alkoholu na ─çwiczenia i sylwetk─Ö

 

Czy piwo po treningu z racji wysokiej ilo┼Ťci cukr├│w prostych oraz minera┼é├│w, mo┼╝e by─ç dobrym pomys┼éem? A mo┼╝e jednak wp┼éyw alkoholu na mi─Ö┼Ťnie jest tak kataboliczny, ┼╝e powinni┼Ťmy ca┼ékowicie zaprzesta─ç spo┼╝ywania napoj├│w wysokoprocentowych?

Z tego artykułu dowiesz się:

Dlaczego alkohol jest takim problemem?

Odk─ůd ludzie u┼Ťwiadomili sobie, ┼╝e zdrowy styl ┼╝ycia sprzyja d┼éugowieczno┼Ťci oraz chroni przed powa┼╝nymi chorobami, trwa dyskusja wok├│┼é alkoholu i jego wp┼éywu na organizm. Niekt├│rzy twierdz─ů, ┼╝e nie powinni┼Ťmy spo┼╝ywa─ç go w og├│le, poniewa┼╝ nawet jego najmniejsza ilo┼Ť─ç natychmiast dociera do centralnego uk┼éadu nerwowego. Kolejn─ů kwesti─ů jest wp┼éyw alkoholu na ┼Ťciany jelita, kt├│re s─ů przez niego uszkadzane. Oboj─Ötnym nie pozostaje r├│wnie┼╝ w─ůtroba, pozbywaj─ůca si─Ö niebezpiecznych metabolit├│w.

Oczywi┼Ťcie, nie stanowi┼éo by to ┼╝adnego problemu, gdyby┼Ťmy trunki wysokoprocentowe spo┼╝ywali sporadycznie. Niestety w naszej polskiej kulturze pije si─Ö du┼╝o i to przy ka┼╝dej mo┼╝liwej okazji. I nagle z dw├│ch, trzech lampek czerwonego wina w miesi─ůcu, robi si─Ö kilka butelek prze┼║roczystego p┼éynu. Ju┼╝ w w XVI wieku, Paracelus powiedzia┼é, ┼╝e ÔÇŁNie ma substancji, kt├│ra by┼éaby trucizn─ů i nie ma takiej, kt├│ra by ni─ů by┼éa. Wszystko jest kwesti─ů dawki.ÔÇŁ Oczywi┼Ťcie s─ů przypadki w kt├│rych absolutnie powinni┼Ťmy si─Ö po┼╝egna─ç z promilami. Na przyk┼éad, podczas nietolerancji histaminy, alergii lub chor├│b uk┼éadu pokarmowego.

Kiedy piwo po treningu będzie dobrym pomysłem?

Popularny stereotyp m├│wi, ┼╝e piwo po treningu uzupe┼énia w─Öglowodany i minera┼éy po wysi┼éku fizycznym. Aby si─Ö z nim rozprawi─ç warto spyta─ç, czy rzeczywi┼Ťcie w ka┼╝dym wypadku jest sens uzupe┼éniania w─Öglowodan├│w po treningu. W czasach, kiedy wi─Ökszo┼Ť─ç ludzi spo┼╝ywa cukry prawie przez ca┼é─ů dob─Ö, w ka┼╝dym posi┼éku, dodatkowe dawki s─ů zb─Ödne. Nieprzekonuj─ůca jest r├│wnie┼╝ zawarto┼Ť─ç w niekt├│rych piwach syropu glukozowego. Pod lup─Ö wzi─ů┼ébym r├│wnie┼╝ rzeczywist─ů zawarto┼Ť─ç substancji mineralnych. Wi─Ökszo┼Ť─ç piw jest po prostu najgorszego sortu. Robione s─ů na zwyk┼éej, ┼║r├│dlanej wodzie, o niskiej zawarto┼Ťci substancji mineralnych. Tylko nieliczne, lokalne browary, produkuj─ů piwo na bazie w┼éasnej wody mineralnej, nadaj─ůc mu charakterystycznego posmaku. Musimy pami─Öta─ç r├│wnie┼╝ o tym, ┼╝e alkohol, szczeg├│lnie po treningu dzia┼éa na mi─Ö┼Ťnie katabolicznie. St─ůd moim zdaniem, warto ten okres wykorzysta─ç na dostarczenie dobrej jako┼Ťci protein w celach regeneracyjno-budulcowych, a piwo wypi─ç w d┼éu┼╝szej perspektywie czasu. Oboj─Ötnym nie mo┼╝na pozostawi─ç kaloryk─Ö z┼éocistego trunku. P├│┼é litra jasnego piwa to oko┼éo 245 kalorii. Liczba ta r├│wna si─Ö prawie sze┼Ťciu, ┼Ťredniego rozmiaru jab┼ékom lub saszetce ry┼╝u bia┼éego.

Wpływ alkoholu na białka

Jak wspomnia┼éem ju┼╝ wcze┼Ťniej alkohol na mi─Ö┼Ťnie wp┼éywa katabolicznie. Procentowe trunki uruchamiaj─ů mechanizmy, kt├│re maj─ů negatywny skutek na syntez─Ö bia┼éek oraz regeneracj─Ö potreningow─ů. Kto┼Ť by m├│g┼é powiedzie─ç, ┼╝e zmniejsza zakwasy. To prawda, ale czy jest to zjawisko po┼╝─ůdane? Niestety nie. Podczas procesu treningu powstaj─ů mikro zapalenia mi─Ö┼Ťniowe, powszechnie znane jako domsy. Zjawisko uszkodzenia w┼é├│kien mi─Ö┼Ťniowych jest niezb─Ödne to syntezy bia┼éek, czyli budowania masy mi─Ö┼Ťniowej. Dlatego te┼╝ osoby, kt├│re regularnie trenuj─ů i spo┼╝ywaj─ů alkohol, nie maj─ů efekt├│w. Jak wspomina┼éem Wam wcze┼Ťniej alkohol zawsze, ale to zawsze dociera do centralnego uk┼éadu nerwowego. Ma to ogromne znaczenie, poniewa┼╝ uk┼éad nerwowy oraz mi─Ö┼Ťniowo-szkieletowy s─ů ze sob─ů bardzo mocno powi─ůzane.

Czy wiesz, ┼╝e..

Ka┼╝dy mi─Ösie┼ä jest unerwiony. Takie po┼é─ůczenie nazywamy jednostk─ů motoryczn─ů. Podczas treningu wypracowujemy pewne stereotypy, kt├│re pod wp┼éywem alkoholu s─ů niszczone. Objawia si─Ö to zaburzeniem koordynacji czy zanikiem automatyzacji ruchu.

alkohol a trening na silowni

Czy w takim razie s─ů jakie┼Ť korzy┼Ťci ze spo┼╝ywania alkoholu?

Sporadyczne spo┼╝ywanie alkoholu w niewielkich ilo┼Ťciach mo┼╝e nie┼Ť─ç za sob─ů pewne korzy┼Ťci. Przede wszystkim daje pewien komfort psychiczny. Wielokrotnie powtarzam, ┼╝e dieta to spos├│b od┼╝ywiania, kt├│ry powinien nam s┼éu┼╝y─ç na ca┼ée ┼╝ycie. Istniej─ů r├│wnie┼╝ badania, kt├│re pokazuj─ů, ┼╝e alkohol w niewielkiej ilo┼Ťci mo┼╝e obni┼╝a─ç poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. Nie oznacza to, ┼╝e od dzisiaj mo┼╝emy pi─ç codziennie na wiecz├│r lampk─Ö wina. Natomiast nie widz─Ö ┼╝adnych przeszk├│d, aby wypicie wymienionego przeze mnie trunku, podczas kolacji z blisk─ů osob─ů by┼éo z┼éym rozwi─ůzaniem. Spo┼╝ywanie wina, niesie jeszcze inne ciekawe korzy┼Ťci. Okazuj─Ö si─Ö, ┼╝e zawiera du┼╝e ilo┼Ťci polifenoli,a konkretnie flawonoli. Posiadaj─ů one dzia┼éanie przeciwutleniaj─ůce i przeciwzapalne, czyli zmniejszaj─ů ryzyko zachorowalno┼Ťci na raka.

Ostateczna rozprawa z procentami!

Nie jestem ogromnym przeciwnikiem spo┼╝ywania alkoholu. Niewielkie ilo┼Ťci, mog─ů nie┼Ť─ç za sob─ů pewne korzy┼Ťci. Problem jednak zaczyna si─Ö wtedy, gdy ch─Ötniej si─Ögamy po alkohol, ni┼╝ pracujemy nad diet─ů i aktywno┼Ťci─ů fizyczn─ů. Wiele os├│b nie zdaje sobie sprawy, ┼╝e weekendowe szale┼ästwa w postaci wysokoprocentowych napoj├│w, po┼é─ůczonych z uczt─ů kulinarn─ů (burgery, pizza, chipsy) daj─ů ogromn─ů ilo┼Ť─ç spo┼╝ywanych kalorii. W rezultacie jeden weekend niweczy najlepiej przepracowany tydzie┼ä treningowy. Nawet je┼Ťli od poniedzia┼éku do pi─ůtku trzymamy ujemny bilans, to w weekend nadrabiamy kalorie. Redukcja stoi w miejscu, pojawia si─Ö frustracja i zw─ůtpienie. Dlatego, gdy przyjdzie kolejny weekend lub okazja do wypicia alkoholu, zastan├│w si─Ö┬á czy warto? Bo mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e Tw├│j po┼Ťwi─Öcony czas i praca, p├│jdzie na marne.